Friday

2014-01-31

Direkt efter skolan idag gick jag ner till gymmet och var där i nästan två timmar, det gick riktigt bra och jag bara älskar känslan efter en bra träning! Nu blir det snart mat och sen tänker jag kolla på film, orkar inte göra något speciellt ikväll men det är riktigt skönt med helg.



Kenzo

2014-01-30

Kenzo
 
 Hur snygga var inte dessa kenzo tröjor? Verkligen älskar dem! Skulle ha matchat de med t.ex en svart kjol och ett par vita converse. Synd bara att tröjorna är så dyra..



Vill ha sommar

2014-01-29

Jag är ingen person som brukar längta efter sommaren under vintern, egentligen så brukar jag gilla vintern riktigt mycket men just nu vill jag inget hellre än att få sommar. Tänk er brunbrända ben, sommarkvällar, grilla, bada och värme låter inte det underbart? 

 

Idag gick skoldagen rätt så snabbt men om  jag fick något gjort vet jag faktiskt inte, känns som att man mest går runt och pratar med folk hela tiden. Efter skolan kollade jag och Josefine på det nya Pretty little liars avsnittet det är så bra! Det känns som serien äntligen är på väg att få ett avslut, även fast jag hellre skulle vilja ha många fler avsnitt men det känns som det börjar bli alldeles för invecklat för mig. Annars så har jag även varit iväg och tränat och pluggat lite nu under kvällen. Imorgon väntas ett besök på hälsoäventyret med klassen vad nu det kan innebära?




Flower

2014-01-28

Kommer ni ihåg när jag nämnde att Elin fotade mig till ett skolprojekt? Det här är en av dessa bilder med två olika redigeringar gjorda av mig. Hon målade mig med vit färg i hela ansiktet vilket inte var det bekvämaste sen när den stelnade, ni kan ju tänka er hur det kändes. Funderar på att försöka fota något liknande i helgen, har ni något förslag på hur jag kan göra så kommentera gärna.

 

Idag har jag varit på prova på dag på Westerlundskas teknikprogram tillsammans med några andra från min skola. Vi gick med en klass där hela dagen och satt med på deras lektioner, tycker det verkar som en riktigt bra skola och det ska bli kul att börja där sen i höst. Efter skolan träffade jag Josefine så gymmade vi tillsammans i ca en timme. Nu på kvällen har jag pluggat, finns inget tråkigare än att plugga hemma men behöver man så behöver man tyvärr. 




Pink

2014-01-27

Var ett tag sedan jag målade mina naglar nu så jag passade på att göra det idag när jag fick lite tid över, det fick bli en fin ljusrosa färg.



New week

2014-01-27

Hatar att behöva ta kort så här i spegeln, men så fort det blir varmare ute och ljusare lite längre ska jag ta bättre outfitsbilder. Men så här ser jag i alla fall ut idag.
 
Idag var jag först hos tandläkaren innan skolan och sen har jag varit i skolan fram tills nu. Fick nästan inget alls gjort i skolan idag så ska försöka plugga lite här hemma sen ikväll, annars så har jag inga mer planer för idag. 



Lunch

2014-01-26

Dagens lunch, kyckling, ris och broccoli.
 
I dag tog jag en lång sovmorgon och på förmiddagen fotade Elin mig till ett skolprojekt, ni kan få se bilderna senare. Nu har jag nyss ätit lunch och snart ska jag till gymmet med Elin, måste bara plugga lite först. Ikväll ska jag kolla på det nya pretty little liars avsnittet som jag inte har haft tid till att kolla på än, hoppas att ni har en bra söndag!



Min nya

2014-01-26

Min nya väska som jag köpte igår, väskan är av märket Don Donna och köptes på en liten väskaffär i Uppsala. Är verkligen nöjd med den!



Två bloggar

2014-01-25

Två bloggar som jag läser varje dag är www.linafoto.se och www.amandafoton.blogg.se. Två riktigt bra fotobloggar, en lite kändare men den andra är minst lika bra. Älskar bloggar med massor av tips, fina bilder m.m.  Båda dessa bloggar har det så de är helt klart värda att kolla in på. 
 



Saturday 25 January

2014-01-25

Idag har jag varit i Uppsala och shoppat med Josefine, lyckades hitta en fin väska som fick följa med hem. Har varit i stort behov av en ny väska så det blev ett riktigt bra köp! Efter några timmar av att springa i olika affärer tog vi en mysig fika på waynes coffee och satt där och pratade riktigt länge.
 
 Blev en ny design på bloggen också som jag fixade igår, en lite enklare än den förra.



Today's

2014-01-24

Det fick bli en enkel och mysig outfit idag, tröjan är som ni ser från hollister, koftan från espirit, halsbandet från ur & penn och jeansen från serious sally.


Våran skola har som jag nämnde i våras ett utbyte med en skola i England där 20 elever från våran skola får åka till England och bo hos en familj under en vecka på sommaren. Nu har de engelska eleverna kommit till vår skola för att vara i Sverige en vecka och bo hos de som bodde hemma hos dem. Jag hade ju tyvärr inte turen att få vara med i det här utbytet men jag har ändå varit med de engelska eleverna lite idag i skolan. Vi satt bland annat och åt med några av dem, det var en rolig upplevelse måste jag säga eftersom det är så mycket som är  annorlunda här i jämförelse mot England.

 

Idag efter skolan gymmade jag med Frida igen, det blir mycket roligare när man tränar tillsammans med någon. Efter det så har jag duschat, gjort ansiktsmask och ätit en mysig middag tillsammans med Mamma och Anton. Nu ska jag sätta på någon bra film och ta det lugnt efter en lång skolvecka. 




Drömresor

2014-01-23

Skulle det inte vara riktigt kul att få åka till Paris någon gång? Jag tycker det verkar som en jättemysig stad där det finns massor med saker jag skulle vilja göra, att gå upp i Eiffeltorner och att sitta på ett mysigt fik i någon söt liten gränd är bara två av sakerna. 
 
Det här har varit en av mina drömmar i flera år nu, vill flyga till New York och därifrån åka på roadtrip genom hela USA och göra små stop längs vägen vid olika kända ställen. Ett av alla stopp kommer att bli i Wilmington där bästa One Tree Hill är inspelat och där vill jag besöka de kändaste inspelningsplatserna t.ex rivercourt. Jag vill att roadtripen ska avslutas med några dagar i kalifornen, hur underbart skulle inte en resa som denna vara?
 
Till London vill jag åka på en shoppingresa, det skulle vara riktigt kul med alla bra affärer. En annan positiv sak med London är alla fina saker som finns att fota. Så jag riktigt längtar efter att få åka dit i framtiden.
 
Efter att jag hade varit i Åre förra året kände jag att något jag verkligen skulle vilja göra i mitt liv är att åka till Alperna. St Anton tycker jag verkar vara en mysig skidort med riktigt bra backar, så den skulle jag verkligen vilja besöka.
 
Vad har ni för drömresor?
 
 



Black & White

2014-01-21

En bild jag tog i söndags, bröt mot den viktigaste av porträttbilds reglerna och hade en rörig bakgrund. Bra gjort.

 

Idag efter skolan så gymmade jag tillsammans med Frida i lite mer än en timme, kändes riktigt bra. Annars så har jag haft en helt okej dag i skolan och nu måste jag plugga lite inför ett geografi prov vi har på torsdag. Annars så har jag lite små saker jag hade tänkt fixa med ikväll, så hoppas att ni har haft en bra dag!




Monday 20 January

2014-01-20

Två bilder från i helgen när jag och Evelina fotade, det var verkligen jättekallt.

 

Imorse trodde jag knappt att jag skulle orka kliva upp ur sängen, så trött var jag men på något sätt lyckades jag ändå. Idag hade vi brandutbildning i skolan och så kollade vi på någon film om hur saker tillverkas i bl.a Kina. Usch så hemska dessa filmer var, kan inte förstå att vi låter de jobba hela dagarna med att tillverka alla våra varor utan att få mer än ca 400kr i månadslön. Nu på eftermiddagen ska jag ta det lugnt, kanske kolla på någon serie eller film. Hoppas att ni har en bra dag!




Lookbook Inspiration

2014-01-19

Älskar att sitta och kolla runt på lookbook, blir så inspirerad till olika outfits m.m. Min favorit är Petra K, tycker hon har så fin stil och blogg. 



Söndagsfrukost

2014-01-19

Är hemma själv nu på morgonen så passade på att göra en riktigt god frukost till mig själv. Hembakat morotsbröd, ägg och färskpressad apelsinjuice. Idag måste jag plugga, gjorde det inte igår även fast jag skulle ha gjort det. Så då blir det desto mer plugg idag, jag är verkligen expert på att skjuta upp saker. Sen ikväll ska jag troligtvis träna med Elin måste bara prata med henne först och se vilken tid och så. 
 



Evelina

2014-01-18

Två bilder från dagens fotografering med Evelina, blev en riktigt lyckad dag och det var perfekt fotoväder.



Godmorgon Lördag

2014-01-18

 Godmorgon, idag ska jag först plugga lite matte och sen vid ett ska jag åka till Evelina, så ska vi fota lite. Ska bli riktigt roligt att fota vinterbilder, har inte hunit med det än. Sen ikväll får jag se vad som händer men troligtvis så är jag hemma och tar det lugnt. Vad ska ni göra idag?
 
 



Bländare

2014-01-17

Det var många som frågade efter fototips när ni fick önska inlägg men jag kom inte på några bra så istället skriver jag lite om hur bländaren fungerar. Skulle ni vilja att jag skriver om slutartid och iso också?  
1. f/15            2. f/1,8          3. f/1,4 
         

Bländaren är det som bestämmer hur mycket ljus som släpps in i kameran när man tar ett kort.  Öppnar sig bländaren mycket det vill säga släpper in mycket ljus blir bilden ljusare och skärpedjupet kortare. Har man däremot en mindre bländare som släpper in mindre ljus får bilden ett längre skärpedjup. När man har ett långt skärpedjup är bilden skarp över hela bilden medans när man har ett kort skärpedjup så är det endast en liten del av bilden som är skarpt medan resten av bilden blir suddig.  

 

I kameran är bländaren markerad med ett f och sen några siffror. Ju högre tal som står bakom f:et desto mindre bländare har man och om det är ett lågt tal som står bakom f:et har man en stor bländaröppning. För att ändra bländaren måste man fota manuellt eller med A- läget på Nikon och AV- läget på Canon och sen vilka knappar man använder för att ändra bländaren är olika för alla kameror men det står i användarhandboken. 

 

I bilderna här ovan kan ni se exempel på det. Bild 1 har ett långt skärpedjup så den är skarp över hela bilden det vill säga ett stort tal efter f:et och en liten bländar öppning. Bild 2 och 3 har ett kort skärpedjup, som är extra tydligt på bild tre där det ändats är min hand som är i fokus. Dessa två bilder har alltså ett litet tal efter f:et och en stor bländar öppning.

 

 



It´s friday!

2014-01-17

Dagens mellanmål, blåbärsyoghurt med müsli, nötter och kokos.
 
Idag har det varit ännu en bra dag än så länge, har skrattat nästan lika mycket som igår men det ända negativa med denna dag var att skolan gick otroligt segt. Nu ska jag kolla på det sista avsnittet av gosip girl och sen så har jag inget mer planerat denna fredag.



16 Januari

2014-01-16

En liknande bild som den jag publicerade för några dagar sedan.  

 

Igår och idag har jag varit på så otroligt bra humör, vet inte varför men jag tackar inte nej till att må så här bra. Skolan idag var helt okej, vet inte riktigt vad jag ska säga men vi (eller jag..) har skrattat så mycket åt saker som inte ens är roliga. Efter skolan fikade jag med Josefine och Ebba, vi firade Josefine som fyllde år för någon vecka sedan. Efter det gick jag och Josefine till friskis & svettis och tränade. Nu väntar jag på att få duscha och sen blir det tacos till middag.

 



Spotify Mood

2014-01-15

En funktion på spotiy som jag verkligen gillar är Spotify Mood, man klickar i in på Browse och sen vidare till mood och där finns det massor av spellistor anpassade efter olika känslor. Ett jättebra sätt till att upptäcka ny musik! Sen är det synd att jag inte kan ha spotify i mobilen utan bara i datorn så blir inte så ofta jag kan lyssna.



Önska inlägg

2014-01-15

Nu har ni chansen att önska inlägg, har jättesvårt för tillfället att komma på saker att blogga om utöver vanliga "dagen inlägg" och det blir väldigt tråkigt i längden. Ni kan önska flera om ni vill men önska helst inte bara "tips inlägg" skriv hellre vad ni vill ha för tips osv. 

 



14 Januari

2014-01-14

Idag har skolan börjat på allvar igen, vi har redan ett prov inplanerat nästa vecka och är i full gång med att göra förnationella och förbereda oss inför dem på alla sätt. Efter skolan idag gick jag direkt ner till Friskis & Svettis och körde ett jympa medel pass. Tänker variera pass och att gymma lite även fast jag skulle få gymma hela tiden nu om jag vill, men det känns bra att variera lite. 
 
När jag kom hem såg jag att min klänning som jag beställde till balen/ avslutningsmiddagen vi har sen i slutet av terminen hade kommit. Tyvärr passa den inte och den var heller inte riktigt som jag hade tänkt mig så får skicka tillbaka den. 



Åre

2014-01-13

Nu när snön har kommit riktigt längtar jag efter att få åka skidor men tyvärr har vi ingen skidresa bokad. Dessa två bilder är ifrån Åre förra året, helt klart en minnesvärd resa,
 
 



Page 13 of 365

2014-01-13

Var nyss ute och fotade lite, kunde dock inte vara ute så länge eftersom det var riktigt kallt men tog några bilder jag blev nöjd över. Idag har jag som sagt hemstudiedag som jag skrev i det förra inlägget så jag har pluggat lite men nu är jag klar med det. Resten av dagen ska jag ta det lugnt och njuta av att vara ledig och ikväll ska jag träna. 
 



White as snow

2014-01-12

Skjorta från Gina Tricot, vit tröja från cubus och jeans från serious sally.
 
Idag åkte jag med mormor och morfar till min moster för att fira min morfars och mosters födelsedag. Har haft en riktigt rolig dag hemma hos dem med tårta och annat gott. Här ovan kan ni se dagens outfit, jag undrar vad jag gör med min hand på den ena bilden, haha. Imorgon har jag hemstudiedag, ska ta en lång sovmorgon och sen kanske utnyttja tiden till att fota? Jag får se vad jag gör helt enkelt men måste iallafall plugga lite.



Snow Snow Snow

2014-01-12

Två bilder som jag tog lite snabbt genom fönstret igår när det snöade. Nu vill jag att solen ska skina så att det blir så där vintrigt och fint när snön gnistrar, så att man kan fota massor med fina vinterbilder.



Pinterest

2014-01-11

För ett tag sedan så upptäckte jag pintarest och oj så mycket bättre det kan vara än weheartit i vissa fall. Det finns mycket finare bilder med bättre kvalité men sen beror det ju på vad man vill ha för inspiration om vilken sida som är bäst. Klicka på bilden för att komma till min pinterest, skulle vara kul om ni ville följa mig.



Lunch

2014-01-11

Dagens lunch
 
I morse när jag vaknade hade det snöat, det gjorde hela min dag så glad blev jag. Men lite synd bara att snön inte kunde komma tidigare. Idag har jag bakat bröd och så gjorde jag en god sallad till lunch med fetaost, soltorkade tomater, oliver, pasta m.m.  Nu funderar jag på att gå en promenad med bra musik. Tyvärr kan inte kameran följa med eftersom den måste laddas, annars kunde det ha blivit lite vinterbilder.



Golden

2014-01-10

En bild från i sommras, finns inget bättre än att fota i solnedgången.



Today's

2014-01-10

 Idag har jag på mig min mysiga stickade oversize tröja och ett par blåa jeans från lindex. Brukar inte gilla blåa jeans men dem här gillar jag faktiskt. 
 
Idag har jag varit hos Ebba vi gjorde i stor sett klart alla hemstudieuppgifter, det är så skönt att vara klar. Nu är jag hemma men snart kommer Ebba hit så ska vi gå ner till stan. Ikväll får jag se om jag åker ner till friskis och svettis eller om jag hittar på något annat. Hoppas att ni har en bra dag!



Ändringar i designen

2014-01-09

 
Som ni kanske har märkt så har det skett några små ändringar i designen de senaste dagarna, nu känner jag mig äntligen nöjd över den. Det som är nytt är bilderna i headern och lite i menyn, t.ex de rosa små länkarna där ni bland annat kan hitta lite mer om mig och min kamerautrustning. 
 
Skulle ni vilja ha några designtips?



Healthy food

2014-01-09

Älskar såna här bilder av nyttig mat, jag blir så inspirerad till att laga något riktigt gott och nyttigt. Får se om jag får tid till det de närmaste dagarna. Bilderna är i alla fall ifrån weheartit. 
 

Idag har jag varit hemma hos Ebba, vi gjorde klart ungefär hälften av hemstudieuppgifterna och planerar att göra resten imorgon. Jag har även varit på utvecklingssamtal idag, det gick jättebra och det känns skönt att få göra klart allt i alla ämnen den här terminen. Så att man får ett avslut på allt man jobbat och kämpat för de senaste åren. Nu ikväll är jag hemma och har kollat på gossip girl, är på sista säsongen nu. Det är så bra!

 



Q/A

2014-01-09

Q- Vet du vad du kommer välja för inriktning sen? 
 
A- Ja, jag bestämde mig för några veckor sedan att jag vill gå teknik med inriktning på design på westerlundska gymnasiet här i Enköping. Har alltid vetat att jag ville gå i Enköping för att slippa pendla men inte vetat riktigt vad jag vill gå. Men för några veckor sedan var vi med skolan på westerlundska för att kolla lite men då hade jag inte bestämt om jag ville gå teknik eller natur (de två som jag har funderat mest på). Efter att vi hade varit där tyckte jag att teknik verkade mycket roligare och bättre för mig så då kände jag att mitt val var enkelt. 
 
Vad ska ni andra 98:or välja för inrikitning/program? 



Åttonde Januari

2014-01-08

 
Nu har skolan börjat igen och vi är tillbaka för en sista termin innan vi slutar 9:an. Tänk att fyra år kan gå så snabbt. Den här terminen kommer bli jobbig med alla nationella prov och allt annat men den kommer även bli rolig i vissa stunder. Idag var vi mest i skolan för att hämta alla hemstudieuppgifter som vi ska ha de kommande dagarna då vi har tre hemstudiedagar. Riktigt skönt med en lugn start.
 
 



Nästa inköp

2014-01-07

wanties
 
Här kan ni se några saker jag väldigt gärna skulle vilja köpa så fort jag får pengar igen. En Michael Kors klocka är mer en dröm så dem fick vara med i collaget även fast jag inte planerar att köpa den i nuläget. Men en väska är något jag verkligen behöver eftersom jag bara har sånna som jag aldrig skulle använda om jag inte blir tvungen. Sen skulle jag behöva ett par skor och då skulle jag vilja ha vita converse och en skinnjacka skulle vara perfekt till våren.
 



By the way, I'm wearing the smile you gave me

2014-01-06

 
 
Två dagar kvar av lovet nu, känner mig inte redo att börja skolan riktigt än med tanke på allt som väntar denna termin. Men de här två sista dagarna så har jag lite planerat. Idag kommer några vänner till familjen över på lunch, imorgon måste jag ner på stan en sväng för att fixa lite grejer och så tänkte jag även träna imorgon. 
 
Imorse när jag vaknade hade jag fått en mail från vionno som är en bloggportal för modebloggare, de undrade om jag ville börja blogga hos dem igen (fick frågan för några månader sedan också men då tackade jag nej). Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, finns både för och nackdelar med att blogga där. Hur tycker ni att jag ska göra?
 



Recept på min smoothie

2014-01-05

Det var många som frågade efter receptet och vad jag hade i min smoothie som jag la ut en bild på för några dagar sedan. Jag brukar egentligen inte gå efter något recept när jag gör smoothies, utan jag bara lägger i det jag känner för och mixar ihop det. Men här kommer ett litet recept i alla fall vad jag hade i just den men det finns inga exakta mått.
 
En halv/ en tredjedels banan (beror lite på hur tjock man vill ha den)
Frysta hallon (brukar ta ungefär en deciliter)
1 kiwi 
lite vaniljyoghurt
 
Sen så mixar man ihop allt och den är färdig att serveras, brukar toppa med några hallon ibland för att det ska se extra gott ut.
 



Summertime Sadness

2014-01-05

Längtar mer än någonsin efter sommar och värme

Igår blev det ingen uppdatering som ni kan se vilket berodde på att jag var i Falun med familjen och kollade när Anton spelade handboll. Vi åkte även en sväng förbi kunskapsgården efersom det är där lagen får bo, finns så många fina minnen därifrån sen när vi har bott där med skolan en vecka om året. Idag planerar jag att inte göra någonting, behöver en lugn dag här hemma efter igår.



Min kamera & tillberhör

2014-01-03

Min kamera som jag fick när jag konfirmerade mig, den är jättebra och enkel att förstå.
 
 
1. Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR- Det objektivet jag fick med kameran, fungerar väldigt bra till landskapsbilder och liknande dock är det inte alltid det bästa för porträttbilder och makro eftersom den har en närgrans på 40cm och inte har så stor bländare.
 
2. Nikkor 50mm f/1.4G- Ett jättebra objektiv eftersom det har så pass hög bländare så det går att fota bättre när det är mörkt ute och det är även väldigt bra till porträttbilder.
 
 
1 & 2. Motljusskydd för båda objektiven.
3. Ett polarisationsfilter som tar bort reflektion från t.ex vatten i bilderna, passar bara till mitt 18-105mm objektiv.
4. En fjärrutlösare från Nikon.
5. WU 1a (Wirless Mobile Adapter) - Används för att trådlöst koppla ihop kamera med mobilen så att det b.la går att använda mobilen som en fjärrutlösare. 
 
Förutom detta så har jag även ett stativ som var lite svårt att fota men det är av märket Dörr Pro Black 1



Interior

2014-01-03

Bilder från weheartit
När jag ser såna här bilder kan jag inte låta bli att dröma om att få ändra i mitt rum även fast jag vet att det inte kommer att hända eftersom jag fick göra om det för några år sedan. By the way så skulle jag heller inte ha råd att köpa massa fina inredningssaker just nu eftersom jag är helt pank. 



Andra Januari

2014-01-02

Hallon, kiwi och banan, mmm

Känns så annorlunda och konstigt att skriva 2014, 2014?! Tiden har gått alldeles för snabbt, känns som det inte var länge sedan det kändes konstigt att skriva 2013. Idag började jag dagen med att kolla på gossip girl och sen så gjorde jag en supergod smoothie till lunch. Nu på eftermiddagen ska jag träna med Elin annars så händer det inget speciellt idag, hoppas att ni får en jättebra dag!
 
 



Nyårslöften

2014-01-01

 
Träna och äta nyttigt
Inte äta något godis eller dricka någon läsk under hela året och fortsätta att träna som jag gör nu ca 2 gånger i veckan.
 
Använda mina pengar smart
Under 2013 köpte jag massor med kläder m.m som jag aldrig använder därför ska jag använda mina pengar smartare det här året och bara köpta sånt som jag verkligen vill ha och vet att jag kommer få användning av.
 
Hålla det städat på mitt rum
Något jag verkligen hatar är när det är stökigt på mitt rum men jag har även varit väldigt dålig på att hålla det städat. Om jag har städat det har det hållit i ungefär 2 dagar innan det är stökigt igen, så det ska jag bli bättre på under 2014.
 
Behålla mina betyg jag har i skolan
Ett av de vikigaste målen med 2014 är att jag vill behålla mina betyg som jag har nu för att kunna komma in på det gymnasiet jag vill sen i höst.
 
 

RSS 2.0