30 Juni

2014-06-30

Igår kväll åkte jag, Elin och Anton hem till mormor och morfar där vi sov över tills idag. Precis som när vi var små, så mysigt! Idag åkte vi till Västerås och åt lunch på Limone, åt en supergod pastarätt. Vi kollade även i lite affärer och jag fick med mig en tröja hem.



Låttips

2014-06-30

 Älskar denna låt, det är en blandning av Summertime sadness av Lana del Ray och Summer av Calvin Harris. 



Throwback sunday

2014-06-29

En bild tagen för exakt ett år sedan, då var vi på väg ut i skärgården för tre veckors segling. Snart är dags för årets seglingstur ute i skärgården.
 
Hade en toppendag igår hemma hos Josefine, vi åt tacos, pratade massor och lekte med hennes nya supersöta hundvalp. Måste dock erkänna att jag är lite smårädd för hundar speciellt valpar när de börjar leka med en osv. Idag ska jag fika med Evelina vilket ska bli riktigt kul eftersom jag inte har träffat henne på länge. Vad ska ni göra idag?



Black & White

2014-06-28

Idag började jag dagen med en promenad, riktigt skönt att röra lite på sig det första man gör när man vaknar. Snart ska jag fixa lunch och sen ska jag möta upp Ebba för att åka hem till Josefine, hoppas ni har en bra dag!



Ny dator

2014-06-26

Sitter just nu och bloggar från min nya dator, riktigt härlig känsla! Idag var det näst sista jobbdagen för mig och jag har redan använt hela min lön för att köpa datorn, pappa var snäll och lånade mig pengar tills jag får lönen. Nu ska jag lägga in minna bilder här och fixa lite saker, efter det är det dags att gå och sova. Är så tråkigt att gå och lägga sig redan vid tio när alla andra fortfaranden är uppe och det är ljust ute. Ska bli så skönt efter imorgon då jag slipper tänka på tider och det blir sommarlov på riktigt igen.



Slowly drifting away, wave after wave

2014-06-24

Denna dag såg i stort sett lika ut som gårdagen, först jobb och sen träning. Den ända skillnaden var att jag på eftermiddagen åkte och kollade på en dator som jag troligtvis ska köpa för min lön när jag får den. Ska bli så skönt med en egen dator, ett eget ställa för alla mina bilder och förhoppningsvis kommer den fungera mycket bättre en den vi har nu som är ett antal år gammal. 



Fototips

2014-06-23

  
Spontan fotogrefering är riktigt rolig men det är oftast den planerade som blir bäst. Så sök efter inspiration och försök få ihop en ide innan du börjar fota men lås dig heller inte för mycket för att få bilden exakt som iden för då är det lätt att bli besviken. 
 
  
De flesta bilder behöver lite redigering (t.ex skärpa, kontrast m.m) så förvänta dig inte alltid att bilderna blir perfekta genom kameran. Så satsa på att lära dig grunderna i redigering, mitt favoritverktyg är curves där man kan ljusa upp bilden och ge den mer kontrast. Just nu redigerar jag mina bilder i ett program som heter gimp som även är gratis.
 
  
Läs massor av fotobloggar, de lägger ut massor av fina bilder att bli inspirerad av och delar ibland med sig av små tips. En fotoblogg som jag tycker är riktigt bra är linafoto
 
  
Prova att fota i nya situationer och vinklar ofta låser man sig i samma vinklar och då blir det lite tråkigt att kolla på alla bilder, det bli mycket intresantare att titta på bilder som är tagna på olika sätt. Prova t.ex at fota en blomma underifrån eller att gå lite närmare så att du får med massor av små detaljer.
 
En vinkel som jag brukar fastna i är den på bilden till höger när jag fotar blommor.
 
  
Börja fota manuellet även om du känner dig osäker på hur allt fungerar, det bästa sättet att lära sig är genom att öva. Ni kan läsa om hur bländaren fungera här i ett gammalt inlägg. 
 
  
Prova dig fram till olika vitbalanser, det behöver inte alltid vara bäst med den för soligt väder när det är soligt ibland kan det bli finare att använda vitbalansen för t.ex mulet väder när solen lyser. 
 
Lite småtips, vill ni ha fler likande inlägg?



Flowers in my hair

2014-06-23

Idag var det dags att jobba igen, sista veckan nu och sen får jag sommarlov på riktigt vilket känns bra. Efter jobbet cyklade jag till gymmet och körde ett lyckat arm och rygg pass, min inspiration till att träna har varit på noll den senaste tiden men det känns som den är på väg tillbaka. När jag kom hem väntade det ett brev till mig där det stod att jag var antagen till Teknikprogrammet på westerlundska till hösten, kändes skönt att få det bekräftat även fast jag var rätt så säker på att jag skulle komma in. 



Två bilder från midsommar

2014-06-22




Här är två bilder från midsommar, jag hade en bra och lugn dag tillsammans med familjen. Precis vad jag behövde efter fyra jobbdagar. 





Dagens outfit uppifrån

2014-06-21



Så här ser jag ut idag, rätt så kallt med shorts men det funkade i alla fall. Vi är fortfaranden ute med båten, idag tog jag en springtur på förmiddagen och var sen tvungen att bada. Femton grader var det i vattnet(!!) Nu har vi nyss varit uppe och köpt glass och gått en promenad till andra sidan ön. Hoppas att ni har en bra dag.

Bloggar om midsommar imorgon när jag kommer hem. 



Båttur

2014-06-19



Sitter just nu i båten och vi är påväg ut för att fira midsommar här imorgon. Tog med mig datorn ut denna gång så ska nog kunna blogga bara det finns täckning. Känns skönt att ta det lugnt denna helg då jag är helt slut efter den här veckan, ska bara fota, läsa, segla och umgås med familjen. Såå skönt!



Prästkragar

2014-06-18

När prästkragarna blommar känns det att det snart är midsommar
 
Oj vad jag är trött efter tre jobbdagar, så skönt att det bara är en till denna vecka innan det är midsommar. Idag har vi mockat lera hela dagen, väldigt långtråkigt men men.. Nu hade jag tänkt träna men jag orkar verkligen inte så ska istället lägga mig i sängen och kolla serier. Lite tråkigt att jag inte orkar göra något när jag slutar jobba måste verkligen se till att sova mer så att jag blir piggare för så här kan ja inte fortsätta. 
 



Surfkurs

2014-06-17

Nu har jag fått bilderna från i helgen som en utav ledarna fotade under kursen. Eftersom jag länge har velat lära mig vindsurfa så var det riktigt kul att äntligen få göra det. Under lördagen blev det inte så mycket segling för min del eftersom jag nästan hela tiden tappade balansen och ramlade i. Men framåt eftermiddagen gick det bättre och på söndagen badade jag inte alls lika mycket. Det var en rikitgt rolig helg och nu skulle jag mer än gärna vilja ha en egen vindsurfingbräda så att jag kan fortsätta att surfa.
 
 



16 Juni

2014-06-16

Idag började jag som sagt sommarjobba, det var riktigt tråkigt måste jag säga. Har fått plocka skräp och rensat ogräs hela dagen men jag får ju pengar för det så helt okej är det ändå. När jag slutade cyklade jag ner till gymmet och tränade ben tillsammans med Elin, var länge sedan jag var där nu så det var kul även fast jag kanske inte presterade mitt bästa. Nu på kvällen har jag varit och övningskört för första gången. Kändes riktigt konstigt att sätta sig framför ratten och köra men det gick i alla fall relativt bra för att vara första gången. 



Basic

2014-06-16

// Cubus // Bikbok // Gina Tricot // H&M // Vero Moda // Gina Tricot // Gina Tricot // Bikbok
 
Jag skulle verkligen behöva lite nya baskläder, ofta när jag shoppar så köper jag lite mer speciella kläder som nästan aldrig går att använda så näst på shoppinglistan står enkla tröjor.



Surrounded by dreams

2014-06-15

En bild jag tog tidigare idag, älskar att ta med kameran ut för att fota lite spontant



I hängmattan

2014-06-15

Något av det härligaste som finns är att ligga i hängmattan, lyssna på bra musik och bara njuta av att det är sommar. Är helt slut i hela kroppen efter dagens surfkurs, ska skriva mer om den när jag får bilderna som en av ledarna fotade under helgen. Imorgon börjar jag sommarjobba och väckarklockan är ställd på redan innan klockan 6, ska jobba på pappas jobb och kommer att jobba i två veckor. Det känns lite tråkigt att behöva jobba på sommaren men det är ju ett eget val och det kommer helt klar vara värt det i slutändan. 



Interior Inspiration

2014-06-14

Älskar den här typen av inredning och skulle väldigt gärna måla om i mitt rum så att jag får vita väggar. Tycker också att det är fint när man gör rummet lite personligare genom att sätta upp bilder och citat på väggarna. 
 
Förlåt för utebliven bloggning idag men har befunnit mig i Västerås på vindsurfingkurs hela dagen, det var superkul men mer om det senare.



Selfportrait

2014-06-13

Idag har jag inte så mycket att göra, skulle helst vilja åka till gymmet en sväng men har bestämt mig för att ha en vilodag så det får det även bli. Har nyss kollat på det nya avsnittet av pretty little liars, riktigt bra var det! Gårdagen var riktigt bra trots det dåliga vädret. Spenderade större delen av dagen hemma hos Ebba där vi bland annat bakade supergoda choklad cupcakes. Receptet hittade vi här.



Lunch

2014-06-13

Dagens lunch blev pastasallad gjord på pasta, blandad sallad, körsbärstomater och gröna oliver till det stekte jag en laxbit och gjorde en sås på turkisk yoghurt och citronpeppar. Enkelt och supergott!
 
 



Prom 2014

2014-06-12

~Åh vilken bra kväll~



Summertime

2014-06-12

 
Kan inte förstå att det faktiskt är sommarlov, de senaste dagarna har det varit så mycket annat att tänka på så det är först nu som jag börjar förstå. Att det är flera veckor av frihet, soliga dagar, ljusa nätter, dagar med vänner, segling, fotograferingar och mycket mer. Vad ska ni göra i sommar?



Bal outfit

2014-06-11

Klänning från Model Behaviour // Halsband från H&M // Skor från Vox



Sommarlov!

2014-06-11

Igår eftermiddag/kväll var också en av de bästa i mitt liv. Vi började vid skolan klockan tre då vi fikade, fick våra betyg och hade sista samlingen med våra klasser. Därefter gick vi ner till Enavallen där vi hade själva skolavslutningen. Där sjung alla nior våran låt som vi skrev för några veckor sedan, det delades ut stipendier och blommor. Även lilla jag fick ett stipendium vilket jag aldrig hade trott skulle hända så var riktigt chokad när jag fick gå upp på scenen. När det var dags att lämna var det knappt ett öga torrt bland niorna, har aldrig sett så många gråta samtigit. Kommer verkligen sakna alla kunskaps nior, även fast jag inte har umgåtts med alla så har vi ändå haft en riktigt bra stämning bland oss och man har kunnat prata med alla. 
 
Någon timme efter skolavslutninen träffades nästan alla nior igen hemma hos Saga för en liten avslutningsfest. Det var riktigt trevligt, bra musik, dans och folk som badade i polen. En perfekt start på sommarlovet.



En magisk kväll

2014-06-10


Kan knappt beskriva hur supermegabra gårdagskvällen var, helt klart en av de bästa i mitt liv. Balen började vid 6 då vi först fotades massor och efter det åt vi en god trerätters middag. Efter middagen spelade DJ Panic och vi dansade fram tills ett på natten förutom en kort paus för massor av fyrverkerier som lärarna hade fixat. När det var dags att lämna och åka hem blev det riktigt känslosamt och jag anar att det kommer bli ännu värre ikväll på skolavslutningen. Tack alla som var inblandade för en jättebra kväll!
 
 



Söndag

2014-06-08

Idag är det sista söndagen innan sommarlov men ingen söndagsångest här inte, solen skiner och jag har suttit ute i solen ett tag men nu är jag inne och ska fixa med lite saker inför balen imorgon. Bland annat göra hårinpackning och fixa naglarna. Hoppas att ni har en bra dag!
 



Strawberries

2014-06-07

Jordgubbar måste vara något av det bästa med sommaren, iallafall enligt mig. Idag kom mormor och morfar över på lunch ute i solen, riktigt mysigt. De åkte hem för någon timme sedan och sen dess har jag kollat på 90210, har tyvärr blivit förkyld så orkar inte göra så mycket. Får verkligen hoppas på att förkylningen hinner försvinna innan måndag då vi har våran avslutningsmiddag/bal. Nu ska jag fortsätta att kolla på serier, hoppas att ni har en bra dag!



2014-06-07

2014-06-07

Idag skiner solen så det går äntligen att använda shorts igen!
 



Hembakt bröd

2014-06-06

Här kommer receptet på brödet som jag bakade tidigare idag, smakade nyss en skiva och tycker att det blev riktigt gott.
 
Till 1 limpa behöver du:
4 dl rågmjöl
4 dl vetemjöl
1 1/4  havregryn
½ dl linfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt
1 dl brödsirap
 
Sätt ugnen på 200 grader, ta fram en 1 ½ literform och smörj. Sedan är det bara att blanda alla de torra ingredienserna först och sedan tillsätta yoghurten och sirapen. Limpan ska gräddas i nedre delen av ugnen i ca 50 min. 
 
 



Sometimes it's the one you love the most who can hurt you the deepest

2014-06-06

Min inspiration ligger på noll, har inga nya bilder och nada idéer. Vad ska jag ta mig till?
 
Idag vaknade jag straxt innan elva, kan inte minnas sist jag sov så länge men skönt var det. Idag är en sån dag då jag inte känner för att göra något speciellt alls vilket det även får bli, har än så länge bara bakat bröd, receptet kommer upp senare idag. Funderar på att ta en riktigt lång promenad och lyssna ikapp på alla podcast som jag missat de senaste veckorna men får se om jag orkar. Annars så kommer jag väl antagligen att kolla på serier hela dagen. Vad har ni för planer för idag?
 
 
 



Vindsurfingkurs bokad

2014-06-05

Har äntligen bokat vindsurfingkursen som jag velat gå ett tag, nästa helg är det dags!



Femte Juni

2014-06-05

Idag var vi ute vid koffsan med skolan, det är en badplats som ligger en bit utanför Enköping. Där körde vi fyrkamp mot de andra klasserna och grillade korv. Vi slutade redan vid 12 vilket inte var helt fel, gick då tillsammans med Josefine och Ebba ner på stan och kollade på studenterna. Det börjar verkligen kännas som sommar nu, så härligt! Nu ska jag ut och springa och sen ikväll är jag bara hemma och tar det lugnt, har varit  riktigt trött de senaste dagarna så det ska bli superskönt. 



Happy days

2014-06-04

 Idag åkte vi till Uppsala med årskursen, där fick vi först gå runt lite på stan och sedan bada i fyrishov. En  roligare skoldag måste jag säga. Efter att vi hade badat klart bestämde jag, Josefine och Ebba oss för att stanna i Uppsala och gå på bio. Vi såg Maleficent, den var bra men mycket annorlunda mot vad jag trodde den skulle vara. Efter det åt vi på subway och nu har jag precis kommit hem. Resten av kvällen kommer jag att spendera framför datorn och i soffan för att se Sveriges yngsta mästerkock. 



En regnig tisdagskväll

2014-06-03

Så här spenderar jag min kväll, i sängen med serier, mobilen och en bra tidning. Dagen har varit rätt så bra, den började med poängjakt i skolan och vi åt även vår sista lunch i matsalen innan vi slutar. Känns lite sorgligt måste jag säga. På eftermiddagen var jag på gymmet en timme och tränade rygg och armar, alltid lika kul!



Favoriter just nu

2014-06-03

// Make a move - Gavin Degraw // Carry you home - Zara Larsson // Beating heart - Ellie Goulding //



Andra Juni

2014-06-02

 
Tänk att det redan är juni och att det är den första sommarmånaden hur härligt är inte det? Den här veckan har vi temavecka i skolan och dagens tema var "könsbyte" det var faktiskt förvånansvärt kul att vara kille för en dag. Efter skolan cyklade jag ner till gymmet och körde ett magpass och nu har jag nyss kommit hem från en kortare springtur. Känns så skönt att ha genomfört ett ordentligt träningspass då jag nästan inte har tränat på en vecka!



Är med och tävlar

2014-06-01

 
Jag är med och tävlar i Amandas fina blogg om att bli veckans blogg, var med och tävlar ni också genom att klicka här.



Sandhamn

2014-06-01

 
Här är fyra bilder från igår, sandhamn var verkligen superfint som jag skrev i förra inlägget. Nu är jag hemma igen och har precis ätit en god middag och imorgon väntas skola igen. 

RSS 2.0